Registr oprávnění je systém, který uchovává a spravuje souhlasy pacientů s tím, kdo smí nahlížet do jejich zdravotnické dokumentace nebo je v rámci zdravotního systému zastupovat. Umožňuje pacientům snadno rozhodovat o tom, komu dají přístup, a digitálním systémům i zdravotnickým pracovníkům ověřit, zda mají k těmto údajům oprávnění. Poskytovatelům zdravotní péče umožňuje snadno spravovat jejich zástupce a rozsah oprávnění jejich zastupování. 

 Zákonné ukotvení: 

Registr oprávnění implementuje Registr oprávnění (dříve Systém správy souhlasů), uvedený v § 32–34 dle zákona 325/2021 Sb. 

Základní funkce a přínos pro:   

Občana  

Registr oprávnění umožňuje občanovi přes NPEZ nastavit práva k nahlížení do své dokumentace a k zastupování, případně odebrat již existující přístup. 

Umožňuje občanovi v NPEZ a v dalších systémech elektronického zdravotnictví zastupovat jinou osobu, ke které má nastavená práva k zastupování. 

Agendu zastupování v rámci elektronického zdravotnictví tak občané mohou vyřídit online na jednom místě. 

Registr rovněž obsahuje všechna oprávnění z národního registru REZA, tedy například zastupování dětí rodiči či organizace statutárním zástupcem. 

Poskytovatel zdravotních Služeb  

Registr oprávnění umožňuje PZS přes NPEZ nastavit práva k zastupování ve svých agendách, případně odebrat existující práva k zastupování. 

Umožňuje PZS ověřit práva k zastupování pacientů. 

Informace pro výrobce NIS/AIS  

Zobrazování a správa oprávnění občanem probíhá prostřednictvím samostatného mikrofrontendu integrovaného v portálu NPEZ, kde může uživatel oprávnění udělovat, měnit nebo odebírat.  

Oprávnění, udělená uživateli, budou předávána v Access tokenu (v omezené míře) a v UserInfo (kompletní). Získání Access tokenu a UserInfo probíhá standardním OIDC v systému JSU (viz Standard Jednotné správy uživatelů). 

 

    Zkratka 

    Význam 

NPEZ 

Národní Portál elektronického Zdravotnictví 

PZS 

Poskytovatel Zdravotnických služeb 

OIDC 

OpenID Connect