Registr oprávnění je systém, který uchovává a spravuje souhlasy pacientů s tím, kdo smí nahlížet do jejich zdravotnické dokumentace nebo je v rámci zdravotního systému zastupovat. Umožňuje pacientům snadno rozhodovat o tom, komu dají přístup, a digitálním systémům i zdravotnickým pracovníkům ověřit, zda mají k těmto údajům oprávnění. Poskytovatelům zdravotní péče umožňuje snadno spravovat jejich zástupce a rozsah oprávnění jejich zastupování.
Zákonné ukotvení:
Registr oprávnění implementuje Registr oprávnění (dříve Systém správy souhlasů), uvedený v § 32–34 dle zákona 325/2021 Sb.
Základní funkce a přínos pro:
Občana
Registr oprávnění umožňuje občanovi přes NPEZ nastavit práva k nahlížení do své dokumentace a k zastupování, případně odebrat již existující přístup.
Umožňuje občanovi v NPEZ a v dalších systémech elektronického zdravotnictví zastupovat jinou osobu, ke které má nastavená práva k zastupování.
Agendu zastupování v rámci elektronického zdravotnictví tak občané mohou vyřídit online na jednom místě.
Registr rovněž obsahuje všechna oprávnění z národního registru REZA, tedy například zastupování dětí rodiči či organizace statutárním zástupcem.
Poskytovatel zdravotních Služeb
Registr oprávnění umožňuje PZS přes NPEZ nastavit práva k zastupování ve svých agendách, případně odebrat existující práva k zastupování.
Umožňuje PZS ověřit práva k zastupování pacientů.
Informace pro výrobce NIS/AIS
Zobrazování a správa oprávnění občanem probíhá prostřednictvím samostatného mikrofrontendu integrovaného v portálu NPEZ, kde může uživatel oprávnění udělovat, měnit nebo odebírat.
Oprávnění, udělená uživateli, budou předávána v Access tokenu (v omezené míře) a v UserInfo (kompletní). Získání Access tokenu a UserInfo probíhá standardním OIDC v systému JSU (viz Standard Jednotné správy uživatelů).
Zkratka | Význam |
NPEZ | Národní Portál elektronického Zdravotnictví |
PZS | Poskytovatel Zdravotnických služeb |
OIDC | OpenID Connect |

