Dnem 21. června 2019 bylo zahájeno spuštění informačního systému veřejné správy Národní kontaktní místo pro elektronické zdravotnictví do ostrého provozu. Správcem tohoto informačního systému je Ministerstvo zdravotnictví ČR.

Informační systém a jeho provozovatel Kraj Vysočina byly prověřeny ze strany Evropské komise prostřednictvím auditu a prošly všemi povinnými testovacími schématy. Na základě toho jim byl ze strany eHealth Network umožněn vstup do evropské infrastruktury pro eHealth (eHDSI – eHealth Digital Service Infrastructure). Národní kontaktní místo je tak v současné době schopno přeshraničně přenášet vybrané údaje o pacientech, a to za velmi striktně stanovených podmínek.

Do ostrého provozu eHDSI vstupuje Česká republika společně s Lucemburskem. V praxi to znamená, že pokud bude v Lucembursku na pohotovosti ošetřován český občan, může si lucemburský lékař v zájmu zajištění kontinuity péče o pacienta a jeho bezpečí vyžádat jeho emergentní údaje od českého poskytovatele zdravotních služeb v podobě tzv. pacientského souhrnu.

V rámci evropské eHealth infrastruktury jsou zatím aktivní dvě země, a to Estonsko a Finsko, které si přeshraničně předávají elektronické recepty.

Zatímco se neočekává, že by nyní prostřednictvím systému proudil velký objem dat, přirozeně s ohledem na to, že příliš mnoho českých občanů do Lucemburska necestuje, během dalších měsíců  se očekává vstup dalších zemí, a to konkrétně Chorvatska, Portugalska a Malty. V případě Chorvatska tak bude v letních měsících reálně možné, že se chorvatský lékař ošetřující českého pacienta dotáže do České republiky, zda není k dispozici pacientský souhrn (obsahující např. alergie, očkování, užívané léky, předchozí diagnózy atd.) ošetřovaného pacienta. Evropský systém by se měl rozrůstat v dalších letech, tak jak do něj budou přistupovat další státy, které pro vstup splní výše uvedené stanovené podmínky.

Více informací najdete ZDE a ZDE.