Odbor IT a elektronizace zdravotnictví:
Zabezpečuje působnost ministerstva v oblasti strategického a koncepčního rozvoje digitalizace zdravotnictví.
Zabezpečuje agendu Digitálního zmocněnce, který je odpovědný za plnění implementačních plánů programu „Digitální Česko“ a za komunikaci a koordinaci s Radou vlády pro informační společnost a v rámci vedení ministerstva. Pravidelně informuje poradu vedení o činnosti programu „Digitální Česko“.
Zabezpečuje přípravu a správu Informační koncepce ministerstva a dalších rezortních informatických koncepcí vydávaných ministerstvem.
Zabezpečuje agendu Národního kontaktního místa pro elektronické zdravotnictví.
Zabezpečuje činnost vnitrostátní sítě pro digitální zdravotnictví zřízené podle Doporučení EK 2019/243 (National digital health network), zahrnující zástupce příslušných vnitrostátních a regionálních orgánů zabývajících se otázkami digitálního zdravotnictví, interoperability elektronických zdravotních záznamů, bezpečnosti sítí a informačních systémů a ochrany osobních údajů.
Zabezpečuje koordinaci a harmonizaci činnosti s vnitrostátními kompetenčními a inovačními centry a platformami pro digitální zdravotnictví s cílem využití jejich poznatků a zdrojů pro výkon působnosti ministerstva v oblasti strategického a koncepčního rozvoje digitalizace zdravotnictví.
Programově a hospodárně koordinuje a podporuje rozvoj digitálního zdravotnictví, přípravu, údržbu, rozvoj a realizaci koncepcí digitalizace zdravotnictví, standardizace digitálního zdravotnictví, informační architektury digitalizace zdravotnictví.
Zabezpečuje výkon bezpečnostních rolí a činnost výboru pro řízení kybernetické bezpečnosti v rámci systému řízení bezpečnosti informací podle zákona o kybernetické bezpečnosti a prováděcích právních předpisů.
Zabezpečuje vypracování podkladů pro přípravu a změny právních předpisů, metodických opatření, interních aktů řízení a dohod souvisejících s digitalizací zdravotnictví, zajištěním kybernetické bezpečnosti ve zdravotnictví a digitalizací agend veřejné správy rezortu.
Programově koordinuje přípravu a realizaci projektů digitalizace zdravotnictví.
Projednává a posuzuje projekty a projektové záměry digitalizace zdravotnictví a vydává k nim stanoviska.
Projednává a posuzuje projekty a projektové záměry digitalizace mezirezortních agend zasahující rezort zdravotnictví a vydává k nim stanoviska.
V oblasti své působnosti spolupracuje s organizacemi rezortu a poskytuje jim metodickou podporu.
Stanovuje, spravuje, rozvíjí, publikuje a prosazuje standardy digitálního zdravotnictví.
Zabezpečuje působnost a pravomoci ministerstva v oblasti kybernetické bezpečnosti stanovené zákonem o kybernetické bezpečnosti a souvisejícími právními předpisy, zajištění bezpečnosti sítí elektronických komunikací a informačních systémů, implementaci opatření strategie kybernetické bezpečnosti, udržitelnost systému bezpečnosti informací ministerstva.
Vydává, školí a prosazuje metodické a řídící dokumenty kybernetické bezpečnosti v působnosti ministerstva.
Organizační součástí odboru jsou Národní centrum elektronického zdravotnictví (NCEZ) a útvar hlavního architekta elektronického zdravotnictví (OHA).
Odbor se dále člení na:
a) Oddělení národního centra elektronického zdravotnictví (ITEZ/1),
b) Oddělení informačních a komunikačních technologií a kybernetické bezpečnosti (ITEZ/2).
Oddělení národního centra elektronického zdravotnictví
Oddělení národního centra elektronického zdravotnictví zabezpečuje agendy útvaru hlavního architekta elektronického zdravotnictví a Národního centra elektronického zdravotnictví.
I. Odpovídá za:
1. koncepční, strategické a programové řízení digitalizace zdravotnictví,
2. plnění implementačních plánů programu „Digitální Česko“ z pozice Digitálního zmocněnce,
3. správu a aktualizaci dokumentů strategické a koncepční povahy ve své působnosti,
4. řízení, přípravu a realizaci implementačních projektů k přijatým strategiím,
5. rozvoj, správu a prosazování konceptu digitalizace rezortu zdravotnictví postaveného na principech Enterprise Architektury v souladu s rozvojem eGovernmentu,
6. koordinaci rozvoje standardů digitálního zdravotnictví a jejich zavádění,
7. metodické řízení, tvorbu metodik rozvoje digitálního zdravotnictví,
8. vypracování podkladů pro přípravu a změny právních předpisů a metodických opatření v oblasti digitalizace zdravotnictví,
9. koordinaci přípravy a realizace projektů digitalizace zdravotnictví,
10. správu centrálně budované infrastruktury digitálního zdravotnictví realizovanou pověřenými organizacemi v roli technického správce a provozovatele,
11. správu architektonického konceptu rozvoje digitalizace zdravotnictví postaveného na principech Enterprise Architektury,
12. podporu tvorby nových sdílených informatických služeb a rozvoj datového fondu ČR v působnosti ministerstva, poskytuje odborné kapacity a odbornou podporu,
13. evidenci a posuzování předložených informatických projektových záměrů a vydávání odborných stanovisek, posuzování souladu s Enterprise Architekturou digitalizace rezortu,
14. zastupování ministerstva na jednáních a platformách o naplňování vládních strategií rozvoje elektronizace a digitalizace státu a zdravotnictví,
15. zastupování ministerstva při projednávání a koordinaci projektů elektronizace a digitalizace mezirezortních agend zasahujících rezort zdravotnictví,
16. tvorbu a projednávání metodik digitalizace, elektronizace, standardizace a Enterprise Architektury digitalizace pro organizace rezortu,
17. koordinaci rozvoje centrálně budovaných informatických služeb v souladu s přijatými principy digitalizace zdravotnictví a eGovernmentu tak, aby byly v maximální míře využity sdílené služby ČR a podpořeny strategické záměry ministerstva,
18. prosazování a realizaci nástrojů pro rozvoj interoperability a standardizace digitálního zdravotnictví, včetně souboru pravidel pro ověřování digitálních řešení a služeb, např. zajišťováním certifikačního procesu a vydávání certifikátů pro povinné subjekty,
19. správu standardů digitálního zdravotnictví, zajištění procesů a nástrojů vytváření, národní lokalizace a správy standardů, výběr standardů vhodných pro zajištění národní a přeshraniční sémantické interoperability, evidenci a katalogizaci standardů a další související činnosti,
20. harmonizaci standardů digitálního zdravotnictví napříč zdravotnickými subdoménami ve spolupráci se stávajícími národními a mezinárodními standardizačními organizacemi, lokalizaci standardů,
21. podporu standardizačních procesů a organizací, prosazování zájmů ČR na mezinárodních standardizačních platformách,
22. zabezpečení propagace a školení metodik k podpoře digitalizace,
23. publikaci standardů a poskytování terminologických služeb, vzájemné mapování terminologií a další související služby,
24. správu národního zdravotnického informačního portálu,
25. analytické činnosti související s přípravou a evaluací projektů digitalizace, naplnění cílů strategií a akčních plánů ministerstva, finančních dopadů a související činnosti.
II. Spolupracuje na:
1. věcných analýzách agend jednotlivých odborů ministerstva,
2. přípravě stanovisek a řešení úkolů vyplývajících ze závazných ujednání orgánů EU v oblasti digitalizace zdravotnictví,
3. přípravě stanovisek v rámci agend digitalizace zdravotnictví v působnosti ministerstva,
4. vytváření společenského konsensu a podpory ze strany profesních a odborných organizací při realizaci služeb digitálního zdravotnictví,
5. ve spolupráci s odborem komunikace s veřejností na komunikaci koncepčních a strategických záměrů a opatření ministerstva v oblasti digitalizace zdravotnictví, jejich realizace a výstupů.
Oddělení informačních a komunikačních technologií a kybernetické bezpečnosti
Oddělení informačních a komunikačních technologií a kybernetické bezpečnosti plní provozní i rozvojové, koncepční i operativní úkoly při zajištění informatických služeb ministerstva a při zajištění vybraných informatických služeb organizací v přímé působnosti ministerstva. K tomu využívá i služeb servisních organizací.
Ve stanoveném rozsahu se podílí na zabezpečení působnosti a pravomocí ministerstva v oblasti kybernetické bezpečnosti stanovených zákonem o kybernetické bezpečnosti a souvisejícími právními předpisy, zajištění bezpečnosti sítí elektronických komunikací a informačních systémů, implementaci opatření strategie kybernetické bezpečnosti, udržitelnosti systému bezpečnosti
informací ministerstva.
Ve stanoveném rozsahu se podílí na vydávání, školení a prosazování metodických a řídících dokumentů kybernetické bezpečnosti v působnosti ministerstva.
Provádí dohled nad efektivní technickou podporou uživatelů provozovaných informačních a komunikačních systémů ministerstva.
I. Odpovídá za:
1. tvorbu koncepcí, strategií a opatření vyplývajících ze zákona o kybernetické bezpečnosti,
2. metodické řízení kybernetické bezpečnosti rezortu ministerstva,
3. přípravu a realizaci projektů v oblasti kybernetické bezpečnosti,
4. vypracování podkladů pro přípravu a změny právních předpisů a metodických opatření v oblasti kybernetické bezpečnosti ve zdravotnictví,
5. zpracování podkladů vyplývajících ze zákona o kybernetické bezpečnosti a prováděcích právních předpisů,
6. zajištění úkolů ministerstva v oblasti kybernetické bezpečnosti,
7. zajištění kybernetické bezpečnosti u informačních systémů kritické informační infrastruktury nebo významných informačních systémů, u nichž je ministerstvo správcem dle zákona o kybernetické bezpečnosti a souvisejících právních předpisů,
8. metodickou podporu v oblasti kybernetické bezpečnosti pro organizace v přímé působnosti ministerstva, které jsou správcem kritické informační infrastruktury nebo významného informačního systému dle zákona o kybernetické bezpečnosti a souvisejících právních předpisů,
9. metodickou podporu v oblasti kybernetické bezpečnosti pro poskytovatele zdravotních služeb v přímé působnosti ministerstva, kteří byli určeni provozovatelem základní služby v odvětví Zdravotnictví na základě vyhlášky o kritériích pro určení provozovatele základní služby,
10. součinnost s oddělením interního auditu ministerstva v souvislosti s audity kybernetické bezpečnosti,
11. součinnost s orgánem vykonávající působnost v oblasti kybernetické bezpečnosti v souvislosti s bezpečnostními opatřeními k zajištění bezpečnosti informací v informačních systémech,
12. vykonávání zákonem stanovených povinností při správě informačních systémů ministerstva a ve stanoveném rozsahu i u organizací v jeho přímé působnosti sdílejících tyto informační systémy,
13. koncepci řízení a rozvoje informatiky ministerstva včetně tvorby řídicí dokumentace;
14. metodické řízení rezortní informatiky,
15. zpracování podkladů pro přípravu veřejných informačních systémů v rezortu zdravotnictví, jejich pořizování a realizaci,
16. řízení a metodickou podporu technických správců a provozovatelů informačních systémů ministerstva,
17. zajištění úkolů ministerstva v oblasti technické standardizace informačních a komunikačních systémů,
18. posuzování souladu předkládaných investičních záměrů informatických a komunikačních projektů s přijatou informační koncepcí,
19. metodické řízení informatizace organizací v přímé působnosti ministerstva, zejména: Krajských hygienických stanic (KHS), Hygienické stanice hlavního města Prahy (HSHMP), Ústavu zdravotnických informací a statistiky (ÚZIS), Koordinačního střediska transplantací ČR (KST), Státního zdravotního ústavu (SZÚ), Národní lékařské knihovny (NLK), Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL);
20.řízení podpory uživatelů prostřednictvím interních a externích zdrojů,
21. využívání externích datových a komunikačních sítí pro potřeby ministerstva zejména s využitím komunikační infrastruktury veřejné správy,
22. ve své působnosti zpracování podkladů pro usměrňování vytváření informačních systémů organizací v přímé působnosti ministerstva,
23. koordinaci přípravy zavádění informačních a komunikačních systémů pro ministerstvo,
24. zajištění správy informačních systémů ministerstva,
25. propojení s externími datovými sítěmi jiných státních orgánů a institucí prostřednictvím centrálního místa služeb a internetu,
26. technickou součinnost při koordinační působnosti pro realizaci základního registru práv a povinností spočívající v zajištění podpory a technického zabezpečení,
27. provoz telefonních statických hlasových služeb na ministerstvu včetně služby telefonních operátorů, vyhodnocování výpisů uskutečněných hovorů a zpracování podkladů pro fakturaci mimorezortním subjektům, přijímá nezbytná provozní opatření,
28. provoz mobilních hlasových a datových služeb pro potřeby ministerstva, distribuci a správu mobilních telefonů nebo zařízení umožňujících využívání mobilních hlasových a datových komunikačních služeb, vyhodnocování uskutečněných hlasových a datových služeb a přijímá nezbytná provozní opatření.
II. Spolupracuje na:
1. věcných analýzách agend jednotlivých odborů ministerstva,
2. přípravě stanovisek a řešení úkolů vyplývajících ze zákona o kybernetické bezpečnosti a prováděcích právních předpisů,
3. metodické podpoře v oblasti kybernetické bezpečnosti pro ostatní poskytovatele zdravotních služeb, kteří byli určeni provozovatelem základní služby v odvětví Zdravotnictví na základě vyhlášky o kritériích pro určení provozovatele základní služby,
4. věcných analýzách agend jednotlivých odborů ministerstva,
5. ve své působnosti na přípravě stanovisek a řešení úkolů, vyplývající ze závazných ujednání orgánů EU v oblasti informatiky,
6. sjednocování metodik v rámci informačních systémů veřejné správy.